Meunstertún

Groep 5-8

Met Meunstertún doe je meer met de Friese woordenschat, spelling en grammatica in een game. Altijd op het niveau van de leerlingen, want opdrachten worden adaptief aangeboden.

Didactiek

Leerlijn spelling als uitgangspunt
De Meunstertún is ontwikkeld op basis van een leerlijn Fries spelling. Deze leerlijn bestaat uit twintig niveaus, waarin steeds spellingsregels uit verschillende spellingcategorieën worden aangeboden.

Leerlingen verzorgen hun eigen monsters
Leerlingen verzorgen in de game de monsters in hun eigen Meunstertún. Dat doen ze door het maken van Friese woordenschat-, spellings- en grammatica-opdrachten. Worden opdrachten goed gemaakt, dan groeit hun reputatiescore. En dat betekent: meer monsters in de tuin!

Directe feedback in opdrachten
Tijdens het maken van opdrachten worden de antwoorden meteen nagekeken. Leerlingen zien zo meteen of een antwoord goed of fout is én waarom. Zo leren de leerlingen gaandeweg de Friese spellings- en grammaticaregels kennen.

Organisatie

Leerlingen verzorgen hun monsters zelfstandig
Leerlingen kunnen helemaal zelfstandig met de Meunstertún aan de slag op hun tablet of computer. Audiofragmenten en instructies in het Fries én Nederlands helpen de leerlingen om de opdrachten goed te begrijpen.

Laat leerlingen nog beter op hun monsters passen
Leg de Friese spellings- en grammaticaregels uit met het extra oefenmateriaal bij de Meunstertún. Gebruik het oefenmateriaal als introductie op de game of als remediërend materiaal, als uit de resultaten blijkt dat leerlingen zelf niet verder komen in de Meunstertún.

Voor alle spellingsregels oefenmateriaal
Met het oefenmateriaal kunnen de leerlingen aan de slag met de spellingsregels. Het oefenmateriaal begint steeds met de uitleg van de spellingsregel en daarna volgen er een aantal opdrachten. In de afsluitende opdracht wordt getest of de spellingsregel wordt beheerst.

Differintiatie

Meunstertún is een adaptieve game
Leerlingen maken de opdrachten in de Meunstertún altijd op hun eigen niveau. De antwoorden die de leerlingen geven bepalen of er meer opdrachten aangeboden worden van dezelfde categorie of dat leerlingen toe zijn aan opdrachten uit een volgend niveau.

Evaluatie

Krijg inzicht in wat leerlingen doen
Bekijk in het resultatenoverzicht hoe leerlingen werken aan de opdrachten in de Meunstertún en bij welke spellings- en woordenschatopdrachten de leerlingen nog hulp nodig hebben.